ביום שישי שעבר שהה שר העבודה והרווחה חיים כץ בחופשה פרטית בצפון איטליה, נהנה מהמים הכחולים, ממזג האוויר החמים ובעיקר מהשקט. הוא לא התעניין בחדשות, לא פתח מחשב ולא התעדכן בפרשת הרכבת שאיימה על שלום הקואליציה וחידשה את קרבות החרדים נגד שאר העולם. שם, לחוף אגם קומו, הוא לא נחשף למראה החיילים המתענים בתורים לאוטובוסים בשל השבתת הרכבת, ולא לסבל האזרחים התקועים בפקקים.

עוד כותרות:
"תקלות קורות, התכנון בכל האתרים שלנו נבדק""פוליטיקאים ישראלים מופיעים ברשימות הק.ג.ב"
רק כשחזר לארץ ביום ראשון גילה שהפך לדמות מרכזית בפרשה. בתפקידו כשר העבודה הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה, הוא מי שאמור לאשר (או שלא לאשר) אלו עבודות יתבצעו ברכבת. החלטת בג"צ שקבעה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו חרג מסמכותו כשהורה לבטל את העבודות שתוכננו לשבת שעברה, הטילה את הכדור אל חיקו. כך מוצא את עצמו השר שקיבל את משרד העבודה לחיקו לפני פחות מחודש, בעמדה הדורשת ממנו לגייס את כל כושר היצירתיות שלו ויכולות הגישור והפשרה.

הפגנה נגד הפסקת עבודות הרכבת

 

"כל החלטה שאקבל תהיה לגופו של עניין, אחרי שאקבל את הדוחות המקצועיים", אומר כץ בריאיון ל"יומן". "כל מה שכרוך בצורך בטיחותי ובסכנת חיים או מצריך תחזוקה בלתי נמנעת – יבוצע בשבת. כל מה שנועד לנקר עיניים או להתריס – יידחה".
 
במלים אחרות אתה מודה שרכבת ישראל מבצעת בשבת עבודות בלתי הכרחיות לצרכי ניקור עיניים והתרסה?

"אין מדובר רק ברכבת ישראל. הרכבת נותנת שירות לכלל העם, חרדים כחיילים כאחד. היא אינה אויב העם".

והחרדים הם אויב העם? אין זו הפעם הראשונה שמעלים את המשוואה של חרדים מול חיילים.

"איש אינו אויב העם. צריך לעבוד חכם ובשקט והכל יבוא על מקומו בשלום. אסור שמשוואה כזו של חרדים מול חיילים תישמע בציבור. המדינה בנויה מיהודים, ערבים, חילונים וחרדים שצריכים לחיות בהרמוניה של קיבוץ גלויות. מה שקרה ביום שישי האחרון שייך להיסטוריה. בוא נראה איך חיים היום ומתקיימים מחר. אני מעוניין להחזיר את האמון של הציבור החרדי במערכת ובדרגים המקצועיים בכל הקשור למתן היתרים בשבת".
 

תחנת הרכבת ריקה ביום ראשון האחרון. ארלוזורוב (צילום: גדעון מרקוביץ )

האם שלמות הקואליציה היא שיקול ענייני בקבלת החלטות מסוג זה?

"אני לא פרשן של נתניהו" הוא אומר. "צריך לשמור על הסטטוס קוו, לתת לחרדים את קדושת השבת אבל גם להיענות לצרכי המדינה כדי שלא יקרה מה שקרה עכשיו בחניון שקרס והביא לאסון כבד. אם צריך לבצע עבודות תחזוקה מונעת בשבת אז צריך".

כץ מגלה שגם ללא החלטת בג"צ, נתניהו לא תכנן להמשיך ולקבל החלטות בעניין. "בג"צ לא הציל איש ולא הוציא שום ערמונים מהאש. נתניהו טלפן אלי עוד לפני ההחלטה ואמר לי כי החל מהשבוע אני, ורק אני, אקבל את ההחלטות בכל מה שקשור בעבודה בשבת".

האם אין כאן איזו קלות בלתי נסבלת באשר להגדרה מהי סכנת חיים המובילה לחילול שבת בלתי נחוץ?

"צריך להבין שגם לחץ בתנועה, פקקים ודחיפות של חיילים בתור לאוטובוס, מביאים לעצבנות מיותרת ולתאונות העלולות לסכן חיי אדם. יש נחיצות של בטיחות. נכון, אפשר לסגור את הרכבת ולהפוך לאלבניה, שאגב גם שם אני חושב שיש רכבת, אבל אפשר גם להיות מדינה מתקדמת שבה כל אחד יוכל לחיות את חייו, להתפרנס, ללמוד ב"כולל", להגיע בזמן לעבודה ולבסיס. אין לי כל כוונה להכתיב לאיש את אורח חייו, אבל לא מזמן ישבתי בבית קפה בבודפשט ושתיתי קפה להנאתי כי ידעתי שהרכבת שבה אסע תגיע בדיוק בזמן שנקבע ולא אאחר לפגישה שלי במרחק כמה קילומטרים משם. לא צריכים לחיות תחת לחץ כל הזמן".

בקשתי מהשר לתאר לי מהי השבת בעיניו. איזו דמות צריכה להיות לה במדינת ישראל. הוא ענה: "אפשר בהחלט לשמור על קדושת השבת והיא אינה צריכה להיות הגורם למלחמה בין חלקי העם. כל אחד צריך לחיות את חייו בדרך הנראית לו. בין מי שהולך לבית הכנסת ובין מי שנוסע למשחק כדורגל או הולך לים. יש מי שעובד בבית החולים ויש מי שרוצה לקנות במרכולים החייבים להיות פתוחים. כמובן שלא בבני ברק. שום חילוני אינו מעוניין לפתוח מרכולים בשבת בבני ברק אבל במקומות שבהם יש דרישה מצד התושבים וחוקי העזר העירוניים מאפשרים זאת, מדוע לא? מדוע ליצור בעיות? מדוע לא לחיות באופן נורמלי?"

אולי מכיוון שבאותם מקומות עובדים אנשים המעוניינים ביום מנוחה, שאיש לא שאל אותם ושאם יסרבו לעבוד בשבת יפוטרו?

"אנשים אלה יכעסו מאד אם ייקחו מהם את העבודה בשבת. אני בא ממפעל תעשייתי ביטחוני (התעשייה האווירית) שממעט לעבוד בשבת והעובדים שם ניהלו קרבות על הזכות לעבוד בשבת בשל המשכורת הכפולה. מי שלא עבד בשבת ראה בזה עונש. עבודה בשבת היא סוכריה לכל אחד שאינו חובש כיפה ואין זה נכון שמכריחים אנשים לעבוד בשבת או שמתנים בכך את קבלתם לעבודה".

– הריאיון המלא מחר ב"יומן" במקור ראשון.

נושאים קשורים: