נהוג לומר שאנשים מתחרטים יותר על מה שלא עשו מאשר על מה שכן עשו, אבל האם זה נכון? ומה בכלל חושבים אנשים כשהם מביטים לאחור בגיל מבוגר? לרגל יום הקשיש הבינלאומי שחל אתמול (יום א'), ערכו חברת אבוט וארגון ICAA סקר בקרב 600 בני 50 ומעלה, אשר נועד לבדוק העדפות, גורמים מייצרי מוטיבציה ותפיסות בכל הנוגע לבריאות, תזונה ואורח חיים פעיל בגיל השלישי. אז מה היו הממצאים?

1. המניע המרכזי לחיים בריאים

מרבית הנשאלים, 72%, אמרו שהמניע העיקרי שממריץ אותם להיות בריאים ופעילים, היא יכולתם להישאר עצמאיים. בין המניעים האחרים לאימוץ אורח חיים בריא: נסיעות לחו"ל, בילוי עם המשפחה והיכולת להישאר מועסקים בעבודה.

2. הפחד הגדול ביותר

הפחד הגדול ביותר אשר המשיבים חששו מפניו היה לחוות נסיגה בריאותית (39%), דבר שהינו הגיוני ביותר בגילאים מתקדמים. רבים הסבירו כי אם יהפכו למוגבלים בשל פציעה, ניתוח, מחלה או כל גורם אחר אשר ביכולתו לערער את עצמאותם – יכולות להיות לכך השלכות ישירות, חמורות ומתמשכות על התעסוקה והמצב הכלכלי, והדבר עלול גם ליפול כנטל לא מתוכנן על כתפיהם של בני משפחה אחרים.

3. חשיבה חיובית

כמעט כל 600 המשיבים (97%) מאמינים כי בכוחה של גישה חיובית בדמות "אני יכול" להוסיף שנים לחייהם. יתירה מזאת, 98% מהמשיבים אשר חוו נסיגה בריאותית, אמרו שהלך-רוח חיובי היה גורם מכריע שסייע לשיקומם.

4. עצה לעצמי הצעיר

החלק המעניין ביותר בסקר עסק בשאלה איזו עצה היו הנשאלים משיאים לעצמם בצעירותם. בנוגע לשאלה זו, התשובה הפופולרית ביותר הייתה "לעשות ולתכנן דברים מראש לגיל הפרישה" (30%), וכן "לאכול בריא יותר" (27%). באופן מפתיע, פעילויות כגון בילוי יותר זמן עם המשפחה וחברים, יותר טיולים או מימוש חלומות – דווקא לא דורגו במקום כל כך גבוה.

אז איך נשארים בריאים?

להלן מספר עצות חשובות מאת רונית דוייב, המנהלת המדעית של אבוט, יצרנית אנשור פלוס אדוונס לחיים בריאים יותר בגיל השלישי.

1. פעילות גופנית: אמצו אורח חיים פעיל – כל אחד לפי יכולתו. מחקרים מראים כי פעילות גופנית מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לתמותה בקרב בני הגיל השלישי.

2. דיאטה ים תיכונית: הקפידו על הרגלי אכילה בריאים – יותר ירקות, דגנים מלאים, דגים ומוצרי חלב. מחקר שנערך בצרפת מצא כי תזונה ים תיכונית מבוקרת מסייעת לשמור על הקישוריות המבנית במוח, משמע שמירה על הקשרים בין תאי עצב הניזוקים עם הגיל, עם מחלות כלי דם ומחלות נוירו- דגנרטיביות כגון אלצהיימר.

3. אימון מחשבתי – אמצו את המוח: מחקר שהוצג בכנס השנתי של הארגון הבינלאומי לאלצהיימר (AAIC) הראה כי אימון מוחי רב תחומי בקרב מבוגרים הסובלים מהפרעה קוגנטיבית קלה (כפי שקורה אט אט בגיל השלישי) הוביל לשיפור בתפקוד המח.

4. הקפידו להיות עסוקים­ופעילים חברתית: בני הגיל השלישי יוצרים לעצמם סדר יום שימלא את זמנם ודואגים להעשיר אותו בתכנים ופעילויות אשר מביאות לסיפוק. בין היתר, אינטראקציות חברתיות ומשפחתיות הן משהו שמאד מאפיין את בני הגיל השלישי של היום: הם יוצאים יותר, מבלים ומטיילים יותר ופעילים מחוץ לבית. כל זה כמובן מסייע לתחושת הרלוונטיות ומונע תחושת בדידות או דיכאון.

חברה טובה היא לא הכל: חשיפה מבוקרת לשמש בשהייה מחוץ לבית מעלה את רמות הויטמין D ומסייעת ליצירת אנרגיות מחודשות.

5. שימרו על קשר עם הרופא: יש חשיבות לביקורים תקופתיים אצל רופא המשפחה, וכן לכך שבני המשפחה והסביבה יגלו עירנות לשינויים בהרגלים, הרגשה לא טובה, תלונות על כאבים, שינוי חזותי וכד'.

6. בדיקות דם תקופתיות: חשוב מאד להקפיד עליהן, על מנת לגלות אם יש חוסרים בברזל, סידן, ויטמין די, B12 ולבדוק תפקודי כליות וכבד. גם לקראת החורף, מעצם היותה של מערכת החיסון בגיל הזה חלשה יותר, חשוב לבצע בדיקות דם על מנת לוודא שמתחילים את החורף ללא חוסרים תזונתיים.

7. שימרו על אפטימיות זהירה: נכון, אנחנו פעילים גופנית וחברתית אבל כבר לא בני עשרים, לכן עם כל האופטימיות וההרגשה הטובה כדאי לשמור על מספר כללי בטיחות: יש להקפיד על שתיית מים, לבצע פעילות גופנית בזהירות ולפי היכולת האישית – ולא להיחשף לשמש חזקה מדי. בהצלחה!

נושאים קשורים: