למעלה מ-33 אחוז מהאמריקנים נוטלים גלולות שמסייעות להם בשינה. כך עולה מסקר עומק של המכון הלאומי האמריקני להזדקנות ושינה. הסקר נערך כחלק ממחקר מקיף שבדק את הקשר שבין חוסר שינה ומחלות קשות. בבדיקה, שנערכה על 1,000 אמריקנים מבוגרים מעל גיל 65, נמצא כי 14 אחוז מהנשאלים צרכו באופן קבוע תרופות הרדמה מסוגים שונים וכי 23 אחוז נוספים לקחו תרופות לפי הצורך. חמור מכך, מחצית מהנשאלים ציינו כי הם מתקשים לישון לפחות לילה אחד בשבוע, ו-15 אחוז מהנשאלים דיווחו על למעלה משלושה לילות עם קשיי שינה.

המחקר הנוכחי בא בעקבות אזהרתו של חוקר השינה הנודע פרופסור מתיו ווקר, שקבע כי המערב עומד בפני קטסטרופה בתחום השינה. החוקר פרסם מאמר חריף שבו הוא קבע כי חוסר בשינה גורם ל"מגוון של מחלות קטלניות, כגון סרטן, סוכרת, מחלת לב, שבץ, אלצהיימר, השמנת יתר, מחלות עיניים ומחלות נפש". החוקר ציין כי המעסיקים בעולם המערבי וכן החברה כולה, ממעיטים בחשיבות השינה ואחראים חלקית לבעיה. זאת יחד עם התעצמות תאורת המחשבים והסמארטפונים שכוללים מסכים עם תאורה מונעת שינה וכן ההתמכרות של המערב לקפאין ואלכוהול.

המבוגרים לא מבקשים סיוע מהרופאים

ד"ר מלאני פרטי, שהובילה את המחקר ציינה כי הממצא המטריד ביותר בסקר היה העובדה שאנשים לא פונים לרופאים האישיים שלהם בבקשת עזרה בעקבות קשיי השינה שלהם. "אנשים חושבים שמיעוט השינה הוא תופעה שמגיעה עם הגיל ואין מה לעשות נגדה. אלא שזה לא נכון, שינה היא צורך טבעי של הגוף ויש דרכים רבות שבהן ניתן לסייע למי שסובלים מכך. מעבר לכך ההישענות על תרופות מרדימה אינה בריאה והיא לא פתרון לטווח הרחוק. חלק מהתרופות גם מייצרות תופעות לוואי לא בריאות ולכן כדאי ללכת לרופאים וללמוד שיטות אחרות להירדמות".

עוד ציינה פרטי כי "הצעד הראשון שצריך לעשות כשיש בעיית שינה זה ללכת לרופא. גילינו שאנשים רבים כלל לא מתייעצים ומנסים למצוא פתרון לקושי שלהם. בפועל, שני שלישים ממי שפנו לרופאים הצליחו לשפר את השינה שלהם ולכן כדאי מאד להתייעץ. הבדיקה הראתה כי 23% מהמשיבים שהתקשו לישון אמרו שהקושי שלהם נובע מכאב, 40% מהסובלים מבעיות שינה תכופות ציינו שהם לא בריאים מספיק או עניים. במילים אחרות דאגה ולחץ היו גורם מרכזי בקושי להירדם".

חוקר נוסף שלקח חלק במחקר ציין את חשיבותו ואמר כי "אנשים לא יודעים כמה השינה חשובה לנו. אחד הגורמים המרכזיים לבעיות רפואיות אצל מבוגרים הוא חוסר בשינה. לכן אנשים צריכים להפנים כי שינה אינה לוקסוס אלא ממש חלק מאיכות החיים שלנו".