חיל האוויר ממשיך לקיים את חקירת תאונת ההתרסקות של מסוק האפאצ'י לפני חודש וחצי, שבה נהרג הטייס רס"ן (במיל') דודי זהר וחברו סגן און נפצע. לפי ממצאי החקירה עד כה, הבעיה שהתגלתה במסוק נדירה יחסית, ומקורה במוט ההיגוי. עם תום החקירה הורה מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין על החזרת מערך מסוקי האפאצ'י לטיסה בהליך אטי, שצפוי לקחת כשבוע.

התאונה אירעה בתחילת חודש אוגוסט. במהלך טיסת אימון בבסיס רמון חלה תקלה במערכת ההיגוי, שגרמה לאנשי הצוות לחזור לנחיתת חירום בבסיס. במהלך הנחיתה אבדה השליטה על המסוק, ובעקבות כך הוא התרסק על הקרקע והטייס נהרג.

לפי החקירה, 45 דקות אחרי ההמראה התנתק אחד ממוטות ההיגוי שהובילו למדחף הזנב של המסוק, מה שגרם לקושי לשלוט על כלי הטיס. אל"מ יואב, ראש מנהל הבטיחות ואבטחת האיכות, האחראי על החקירות בחיל האוויר, הסביר כי אם להמשיל זאת לנהיגה במכונית – הרי שמדובר בכלי רכב שיכול לפנות לצד אחד בלבד.

לדבריו, מדו"ח הביניים מספר 2 של תאונת ההתרסקות עולה כי מדובר בתאונה נדירה יחסית, שמעולם לא התרחשה קודם לכן במערך מסוקי האפאצ'י. אנשי הצוות, הוא הוסיף, התמודדו עם תנאי טיסה קשים מאוד, שנגרמו כתוצאה מהתקלה.

תוצאות החקירה הן שהתקנה לקויה של מוט ההיגוי, שהעניקה לו חופש רב מדי, גרמה לשחיקתו עד שהתנתק לחלוטין מגוף המסוק. הבדיקה שללה את האפשרות שהמוט ספג מכה חד-פעמית שהובילה להתנתקותו, וקבעה כי מדובר בשחיקה לאורך זמן רב.

"אנחנו מזהים פערים בתהליך התקנת המוטות הללו, ואנחנו בשיח מול היצרן וצבא ארה"ב לתיקון הליקויים בסוגיה הזאת", אמר אל"מ יואב, שציין כי לצורך החקירה המריאו טייסי ניסוי לבדיקת המסוקים בארה"ב. "בפגישות שקיימנו נבחנו אירועים שהיו בעולם, ואנחנו יודעים שמעולם לא אירעה תקלה כזאת באוויר. מוכרת תקלה משנת 2007 באפגניסטן במסוק אפאצ'י מתקדם, והצוות לא חווה קשיים בטיסה אלא חזר לנחיתה במטוס. אלא ששם, מקור הכשל היה שונה ולא קשור למוט הזה", הוא הוסיף עוד.

אל"מ יואב שיבח את תפקודם של הטייס והנווט באירוע. "הצוות נאלץ להתמודד עם מצב קיצוני מאוד, ועצם העובדה שהצליח לנחות בבסיס רמון הצילה את חייו של סגן און, אחד משני הטייסים. אנחנו לא מכירים צוות מסוק בעולם שהתמודד עם מצב כזה קודם לכן".

הקצין הבכיר הסביר עוד כי אין קשר טכני בין התאונה הקטלנית שבה נהרג הטייס ובין העובדה שבמדחף הזנב התגלה כמה שבועות קודם לכן סדק במדחף הזנב. "מדובר בשני אירועים נפרדים", הוא הדגיש. עם זאת, הוא הסביר, חזרת המסוקים לשירות תכלול בדיקה של כל כלי הטיס כדי לאתר תקלות דומות, ולהערכתו תיקח עוד שבוע.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין (צילום: יוסי זליגר)

לדבריו, חיל האוויר גיבש כעת הליך חזרה אטי של מסוקי האפאצ'י לשירות מלא גם מול אנשי הקרקע והאוויר. הללו יקבלו הסברים על ממצאי החקירה, ויתודרכו בהתאם להם. "ההיגוי הפרטני הזה הוחלף לאחרונה, אך אנחנו מנסים להבין אם ניתן היה לזהות את השחיקה בבדיקות שמבוצעות במסוק בכל שבוע, וכן אחרי טיסות. אנחנו גם בודקים את ההנחיות מה לעשות כשמתגלות תקלות מהסוג הזה, אך אנחנו יודעים שהחזרה לבסיס הייתה חיונית כדי לאפשר נחיתה קלה ובטוחה יותר, וכן את הימצאותם של צוותי ההצלה בקרקע".

לפי החקירה, אין חשד לרשלנות בהתקלת המוט. "גם אם הייתה טעות אנוש, יכולים להיות לכך כיוונים רבים, אולי טעות בהנחיות שקיבל המתקין. זה תהליך שנמצא עוד בבדיקה", אמר אל"מ יואב. "הנושא נמצא בחקירה, אך אנחנו מביטים בעיקר בתהליך ההתקנה כולו ובמוקד שהוביל לכשל. המוט מותקן בארץ ומגיע מוכן מהיצרן בארה"ב, ועד כה לא מצאנו בעיה במוט עצמו".