מחקר חדש מצא כי המוטיבציה של פעוטות בני 15 חודשים להתמודד עם קשיים, תלויה בדוגמה האישית של ההורים שלהם. אמנם בעבר התברר כבר כי בגיל צעיר כזה הפעוטות מתחילים ללמוד דברים מן ההורים אבל זהו המחקר הראשון שהראה כי לא מדובר רק בפרורי מידע והבנה אלא בקליטה משמעותית של הרגלים.

המחקר הנוכחי נערך במוזיאון של בוסטון על ידי הפסיכולוגית ג'וליה לאונרד, פסיכולוגית התפתחותית MIT-ב הפעוטות שגויסו חולקו לשתי קבוצות שחוו הדגמה על ידי הפסיכולוגית. בהדגמה הראשונה הפסיכולוגית נאבקה ממושכות לפענח פתרון של פאזל ולא הרפתה מהניסיונות. היא גם בקשה מהפעוטות עזרה בפתרון הבעיה.

הפעוטות השניים ראו את הפסיכולוגית מנסה לפתור את הפאזל אך לא מקדישה לזה מאמץ רב ומגלה אדישות ביחס להפעלת מאמץ יצירתי למציאת הפתרון. בשלב השני הוכנסו הפעוטות עם הוריהם לחדר מצולם ובו הוצגה להם תיבת נגינה. התיבה הופעלה על ידי מתג נסתר והשמיעה מוזיקה ערבה לאוזנם של הפעוטות. אחר כך התיבה הנוחה ליד הפעוטות והפסיכולוגית יצאה מהחדר.

התברר כי הפעוטות שראו את הפסיכולוגית מתאמצת להגיע לפתרון, השקיעו מאמץ רב בעצמם כדי למצוא את הכפתור שמפעיל את המוזיקה. תינוקות אלו לחצו על כפתורים שונים פעמים רבות ואף חלקם מצאו את פתרון הבעיה. לעומת זאת הקבוצה השנייה לא השקיעה בחיפוש הכפתור הנסתר זמן רב והתייאשה מהר יותר באופן משמעותי ממציאת הדרך להשמעת הצלילים האהובים.

"עולה ממה שעשינו כי פעוטות לומדים מההורים כי משתלם להשקיע ויש לזה שכר טוב. לעומת זאת תינוקות גם יכולים ללמוד תוך חיקוי ההורים שלהם כבר בגיל מאד צעיר שלא כדאי להשקיע. המשמעות היא שכבר בגיל מוקדם מאד אנחנו צריכים להוות דוגמה חיובית לילדים שלנו" אמרה החוקרת. עם זאת היא סייגה את המסקנות וציינה כי הניסוי נערך רק על 68 פעוטות.

חשיבותו של המחקר נובעת מכך שהוא ממשיך את ההבנה שהחלה בקרב מומחים להתפתחות ילדים כי המפתח להתמדה ולעבודה קשה הוא מעין תכונה נרכשת שחובה לעבוד עליה.