כשני שלישים מתוך כ-30 אלף הזמנות של ישראלים מחברת הקניות האמריקאית טארגט הוחזרו לארה"ב, לאחר שהחברה לא עמדה בעומס ההזמנות ובהליכי הבירוקרטיה. אלפי חבילות תקועות במכס, ובחברת השליחויות DHL האחראית על השילוח נאלצו לשכור חברת שליחויות נוספת כדי לחלק את אלפי החבילות. כך על פי גורם בחברת השליחויות, שסיפר על קריסת מערך המשלוחים ויל אכזבה רבה מצד עשרות אלפי לקוחות שביקשו לנצל את המבצע של טארגט ושל חברת השילוח בורדרפרי, שלא נערכו כראוי כדי לממש את שהתחייבו אליו.

שליח של חברת DHL (צילום: שאטרסטוק)

הבוקר (א') קיבלו עשרות אלפי המאוכזבים שהזמנותיהם הוחזרו לארה"ב מכתב התנצלות לקוני מחברת טארגט, ובו פיצוי בדמות 25 דולר לכל מי שירכוש שוב באתר האמריקאי בסכום העולה על 100 דולרים. לפי הרשתות החברתיות נראה שהישראלים הנעלבים אינם מתכוונים לחזור כל כך מהר לרכוש באתר שבו המשלוחים יעלו כסף רב והפיצוי אינו הולם את האכזבה מביטול הזמנות המוצרים שציפו לקבל.

לדברי גורם בחברת השליחויות הבינלאומית DHL, שלה סניפים בישראל, "טארגט ובורדרפרי פישלו כי נשיא החברה האירופית הסביר להם שיחכו עם המשלוחים מכיוון שהם צריכים להיערך למבצע לוגיסטי כזה ויש הזמנות שצריכות אישורי ייבוא ממשרד הבריאות, התקשורת ואחרים. אבל הם לא היו מוכנים לחכות והוציאו מיד את החבילות למטוסים ולישראל". המהירות וחוסר המקצועיות לכאורה שאיתה התמודדו החברות הביאו אותם בסוף להחזיר אליהם מוצרים רבים שנשלחו כבר ולעצור משלוח מוצרים חדשים: "הם בכל זאת שלחו למרות שהזהירו אותם וכשהם הבינו שיש תהליכים בירוקרטיים הם ביקשו שיחזירו להם מישראל את המוצרים".

דוגמה נוספת להתנהלות התמוהה של חברת הקניות הענקית מאמריקה היא חלוקת המשלוחים. אף על פי שלקוחות רבים הזמינו כמה מוצרים, משום מה בחרה הרשת לחלק את המוצרים לכמה חבילות, כך שנוצר מצב שבו שליח רכוב יכול להגיע לאותה כתובת כמה פעמים בשבוע ובכל פעם עם מוצר אחד, אפילו דאודורנט קטן. אחת הלקוחות סיפרה בקבוצת הקניות אלי-ביי כי הזמינה חבילות חטיפי צ'יפס וקיבלה ארגז גדול במשלוח ובו הייתה חבילת צ'יפס אחת בלבד – השאר עוד מחכות לתורן בחברת השליחויות.

יניב פורת מקבוצת הפייסבוק ואתר האינטרנט אלי-ביי סיפר ל-360 כי לא נתקל בעבר בהיקפים כאלו של אכזבה ממבצע כושל. "עשרות אלפי לקוחות הקליקו על האתר במהלך סוף השבוע של המבצע והישראלים הזמינו מכל הבא ליד", הסביר פורת. "למעשה, הם נחשפו לקטגוריות מוצרים שאין להם מענה עם משלוח חינמי לארץ. בעוד אמזון ישלחו לך את כל המוצרים האלה לארץ כולל אוהלים וצלחות אבל יגבו על זה משלוח שיקר יותר מהמוצר, כאן זו הייתה הזדמנות להזמין את כל שרוצים ללא דמי משלוח".

ההודעה שקיבלו הלקוחות ( )

פורת מצביע על הטעויות המשמעותיות שלא ציפו להן בחברת הקניות: "טארגט עשו המון טעויות בדיל הזה, הם לא הגבילו במשקל ובנפח את האפשרות למשלוח חינם ואנשים יכלו להזמין אפילו מערכת סלון ללא תשלום על המשלוח מארה"ב, ועצם זה שהם פיצלו הזמנות למספר משלוחים זה הפסד עוד יותר גדול של כסף ולכן כנראה החליטו ששווה להם לבטל את רוב העסקאות ופשוט לחזור בהם".

בינתיים ברי המזל שכן יזכו לקבל את שהזמינו יצטרכו להמתין עוד ימים ארוכים עד שהשליח הלבוש בסרבל הצהוב ידפוק בפתח ביתם ויביא את החבילה שלהם. לדברי נציג החברה, ממתינות במחסני טארגט ובמחסנים של רשויות המכס עוד אינספור חבילות שפשוט לא מצליחים להגיע אליהן. "ראיתי כבר קירות טיפוס, מיקרוגלים, פטיפונים, יש טלוויזיות ואגרטלים והמון דברים. הם לא היו ערוכים וחלק מהדברים הגיעו אפילו לא ארוזים. יום אחד ספרתי במשלוח אחד שהיה קטן 42 בוסטרים".

נושאים קשורים: