פייסבוק הודיעה אתמול (יום ב') כי דפים שנוטים לפרסם קישורים לדיווחי חדשות מזויפים לא יוכלו עוד להציג את פרסומיהם ברשת החברתית הגדולה בעולם.

הצעד הזה הוא הירייה האחרונה של פייסבוק במלחמתה נגד "פייק ניוז" שמשמשים להטעיה במקום להארה, כדבריה. "אם דפים חוזרים ומפרסמים סיפורים שתויגו כמזויפים, עבריינים חוזרים אלה לא יורשו עוד לפרסם בפייסבוק", אמרו מנהלי המוצר של החברה, טסה ליונס וסטוויק שוקלה, "העדכון הזה יסייע להפחית את הפצת ה'פייק ניוז', שימנע מדפים שמפיצים את החדשות המזויפות הללו להרוויח כסף".

הרשת החברתית כבר כיום אינה מאפשרת להציג מודעות שמקשרות לסיפורים חדשותיים שצדדים שלישיים, האמונים על בדיקת העובדות, הכריזו עליהם כמזויפים. "'פייק ניוז' מזיקים לקהילה שלנו", אמרו שני הבכירים, "הם הופכים את העולם למיודע פחות, ופוגעים באמון".

במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב הפכה סוגיית ה"פייק ניוז" לנושא משמעותי, כשסיפורים שעוותו בזהירות הופצו ברשתות החברתיות ואולי גרמו למצביעים לשנות את דעתם. החשש גבר מאז מפני רמאות ומידע מוטעה שישפיעו על הבחירות באירופה בשנה האחרונה, כשהחוקרים אפילו הראו כיצד "חוות קליקים" מניבות רווחים מפרסומים ברשת באמצעות סיפורי חדשות מומצאים. "גילינו מקרים שבהם דפים השתמשו במודעות של פייסבוק כדי לבנות את הקהלים שלהם, במטרה להפיץ סיפורי חדשות מזויפים בתפוצה רחבה יותר", אמרו ליונס ושוקלה.

פייסבוק וגוגל פעלו באחרונה להפחית – או לכל הפחות לתייג בבולטות גדולה יותר – סיפורים שעוצבו כדי לעוות את דעתם של קוראיהם. מוקדם יותר השנה הוסיפה גוגל תגית לבדיקת העובדות בשביל לחפש תוצאות בכל הרשת – היוזמה האחרונה שלה שנועדה לסייע למלחמה נגד הפצת מידע מוטעה.

התגית החדשה, שזמינה בכל השפות של משתמשי הרשת, משתמשת בכלים של צדדים שליליים בשביל לבדוק אם סיפורי חדשות הם אמיתיים, מזויפים או שלא ניתן לקבוע את אמיתותם. הכלי החדש נולד בדיוק כשפייסבוק הוסיפה אמצעי חדש בפיד החדשות שלה, שמטרתו לסייע לגולשים לקבוע אם הסיפורים שחלקו עמם אמיתיים או לא.

נושאים קשורים: