האחד בספטמבר אוטוטו מגיע ועימו גם השדרוגים הטכנולוגיים שישנו את עולמם החינוכי והלימודי של ילדינו. מבחינה זו המהפכה הטכנולוגית אינה פוסחת על מערכת החינוך, ושורה של משחקים וגאדג'טים הופכים יותר ויותר לכלי לימודי המשמשים את המורים בכיתות.

המהפכה הטכנולוגית אינה פוסחת על מערכת החינוך. כיתת טאבלטים (צילום: נאור רהב )

עיקרון הפעולה זהה: שיטות הלימוד החדשניות מסייעות לתלמידים באמצעים מוחשיים ואינטרקטיביים להשיג הבנה עמוקה יותר של החומר הנלמד בכיתה. הטכנולוגיה מעודדת השתתפות פעילה, חשיבה יצירתית ופיתוח דמיון פורה שהופכים את תהליך הלימוד לחווייתי עבור תלמידים ומורים כאחד. קיבצנו עבורכם את הטרנדים החמים ביותר בתחום.

הולוגרמות ולמידה בתלת-ממד

טכנולוגיה חדשה מאפשרת להציג מציאות מדומה של הולוגרמות תוכן. הטכנולוגיה נקראת מיקס-ריאליטי (Mix-Reality), והיא ממחישה לתלמידים עצמים על מסך המחשב שלהם בתלת-ממד, כאילו היו אלה עצמים שהם רואים במציאות.

באמצעות משקפיים, מסך ועיפרון מיוחד, התלמידים מחיים כל עצם דומם על המסך, מקרבים אותו אליהם ומתבוננים בו מכל מיני זוויות, כאילו החזיקו אותו בידם. הטכנולוגיה פותחה בישראל על-ידי חברת Applixor. היא מיועדת בבתי הספר להיכרות עם איברי גוף האדם והחי במקצועות מדעיים, דוגמת ביולוגיה ואנטומיה.

מציאות מדומה

ביקור בחומה הסינית, טיפוס לפסגת המאצ'ו פיצ'ו ושייט קרחונים באנטרקטיקה הם לא רק חלום רחוק של טיול אחרי צבא. השנה, לראשונה בישראל, לומדים תלמידי תיכון שיעורי היסטוריה, גיאוגרפיה ותנ"ך באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה.

בשיעורים אלה עורכים התלמידים סיורים וירטואליים באתרים היסטוריים וגיאוגרפיים שעליהם הם לומדים, זאת בליווי הסברים בזמן אמת מהמורה – והכל בלי לקום מהכיסא בכיתה. הסיורים הווירטואליים מתקיימים באמצעות משקפי מציאות מדומה, שאותם מרכיבים התלמידים במהלך השיעור, המאפשרים להם חוויית צפייה של 360 מעלות ונותנים להם תחושה כאילו הם נמצאים פיזית באתרים עצמם.

תיכון דרכא המר, השייך לרשת החינוך הארצית דרכא, הכניס כבר בשנת הלימודים החולפת את הטכנולוגיה החדשה לשיעורים.

הטכנולוגיה מבוססת על תוכנה חדשה של גוגל בשם Google Expeditions ("מסעות גוגל"), המיושמת במספר מצומצם של מדינות בעולם, ביניהן ארצות הברית, סינגפור, אוסטרליה, ברזיל, בריטניה ודנמרק. התוכנה המספקת למשתמשים מאגר של מעל 100 סיורי חינוך ולמידה וירטואליים ואינטראקטיביים במקומות שונים בעולם, בהם ניתן לסייר באופן יחידני או בקבוצה.

כיצד זה עובד? התלמידים מורידים בחינם את אפליקציית Google Expeditions לטלפון החכם שלהם ומחברים את מכשיר הסמארטפון לבסיס טעינה מיוחד בתוך משקפי מציאות מדומה שהם מקבלים.

מאותו רגע מתחברים התלמידים לשירות מערכי הסיורים הווירטואליים של גוגל. באמצעות בקרה של המורה, הם יוצאים ביחד אתו למסע וירטואלי משותף באתרים היסטוריים וגיאוגרפיים בעולם, על-פי בחירת המורה, בהתאם לחומר הנלמד בכיתה.

נוסף לכך הטכנולוגיה מאפשרת למורה לתפקד כמדריך טיולים, זאת תוך שהוא יכול לראות בכל רגע נתון על-גבי הטאבלט שלו להיכן מסתכלים התלמידים ולאן הם הולכים. בהתאם לכך הוא יכול להחזיר למסלול תלמידים שהתרחקו יותר מדי או להוביל אחריו את הקבוצה.

חדרי בריחה (Escape Room)

ספרי לימוד ומחברות שמתחלפים בחידות, מילות קוד באנגלית ונוסחאות מתמטיות שיש לפצח, תלמידים שהופכים לבלשים ומחפשים רמזים לפתרון תעלומה שתסלול את דרכם החוצה וכיתה שהכיסאות והשולחנות בה מפנים מקום למבוך מלא במשחקי חשיבה מאתגרים שיש לפתור – והכל בתוך 45 דקות בלבד.

חדרי הבריחה (Escape Room) כבר מזמן אינם נחלתם של המבוגרים בלבד. הטרנד, שהפך בתוך פחות מעשור לפופולרי מאוד בארץ ובעולם, הגיע גם לבתי הספר בישראל.

חדרי הבריחה הנפוצים ביותר בבתי הספר הם במקצועות ההיסטוריה, תנ"ך, מתמטיקה ואנגלית. המורים שותפים באופן פעיל בפעילות. בתי ספר שאימצו את השיטה מעודדים את המורים לבנות את המשחק עבור תלמידיהם ולהתאים את החידות והשאלות לתכנים הנלמדים בכיתה בשיעורים הרגילים.

"מבחינה פדגוגית, לפעילות חדרי בריחה יתרונות בכך שהיא מספקת לתלמידים מיומנויות חדשות של עבודה בצוות, חשיבה יצירתית וביקורתית, פתרון בעיות וקבלת החלטות מהירה, שהלמידה המסורתית מתקשה לתת להם מענה ביומיום", אומרת ד"ר מור דשן, המשנה למנכ"ל ואחראית תחום פדגוגיה ברשת דרכא, שחיברה עבור מורי הרשת מדריך מיוחד לבניית חדרי בריחה.

טרנד חדרי הבריחה אף אומץ באופן רשמי על-ידי משרד החינוך, שקיים השנה ביוני תחרות לבניית חדרי בריחה בקרב תלמידי תיכון ברחבי הארץ.