בתקופת הגדילה של ילדיכם, חשוב לוודא שהם גדלים בקצב בריא. באמצעות מעקב מתמיד, אתם יכולים לאתר האטה בקצב הגדילה, ולהחזיר את הילד חזרה למסלולו בעזרת תזונה נכונה ומאוזנת.

בראש ובראשונה חשוב לזכור שישנה שונות גדולה בין הילדים בגודל, במראה ובמבנה. יחד עם זאת, במידה ואתם מבחינים כי הילד שלכם נמוך יותר משאר בני גילו בבית הספר – טבעי לתהות האם הוא גדל בקצב נורמלי. וזו אכן שאלה שיש לשאול: בשנת 2015, ארגון The World Bank מצא כי באופן כללי 23% מהילדים מתחת לגיל חמש נמוכים מהמומלץ לגילם.

המחשה (שאטרסטוק)

"האטה בקצב הגדילה אינה רק בעיה פיזית. היא גם משפיעה על למידה והתפתחות בילדות ובגיל ההתבגרות", מסביר פרנסיסקו ג' רוזאלס, מנהל רפואי באבוט, את השלכות העיכוב. "אבל חשוב גם להבין שישנם גורמים רבים היכולים להשפיע על גובה הילד ועל קצב הגדילה שלו".

מסיבה זו, משתמשים רופאים בעקומות גדילה – סדרה של גרפים המשקפים את קצב הגדילה של ילדך, ביחס לנתוני כלל האוכלוסיה בני גילו. עקומות אלו מסייעות לוודא שקצב הגדילה תקין, כאשר כל חריגה או שינוי מתבנית קצב הגדילה – מהווה סיבה לדאגה ודורשת בירור.

חשוב לציין כי מדובר במצב הפיך: חשיבות המעקב טמונה ביכולת לאתר את השינוי מוקדם ולראות אם ישנה האטה בקצב הגדילה. עם איתור השינוי ניתן לתקן ולהחזיר את הילד לקצב הגדילה הפוטנציאלי הטמון בו, בעזרת תזונה מאוזנת ובריאה.

מחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת Journal of Human and Dietetics הוכיח כי האטה בקצב הגדילה אינה חייבת להיות בלתי הפיכה, כשהראה כי ילדים בגילאי שלוש עד ארבע שנים הצליחו להדביק את קצב הגדילה בהצלחה עם ההתערבות תזונתית וייעוץ תזונתי.

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition, הראה כי ילדים שבתחילת המחקר אובחנו עם האטה בגדילה ובהמשך הדביקו את הפערים בגדילתם – הצליחו להשיג ציוני מבחן קוגניטיבי הדומה לילדים שהיו ללא האטה בקצב גדילתם.

אז מה חשוב לתת לילדים לאכול כדי שיגדלו בקצב נכון ובריא? הרשימה המלאה – לפניכם.

1. קלוריות

"הגדילה דורשת אנרגיה, ולכן אם ילדך בתת משקל יש צורך בקלוריות נוספות כדי להשלים את הפער", אומרת ג'ניפר וויליאמס, חוקרת ומדענית באבוט.

יש לבדוק מהן ההמלצות התזונתיות לצריכה יומית לפי גיל הילד, וכדי לאפשר לילד גדילה מהירה יותר להדבקת הפער – יש להוסיף קלוריות בנוסף על ההמלצה היומית. יחד עם זאת יש לשים לב שהקלוריות מגיעות ממקור טוב ומאוזן, ולא מהוות קלוריות ריקות.

2. פחמימות, חלבון ושומן

תוספת קלוריות יכולה לסייע בעידוד הגדילה, אבל חשוב לוודא כי קלוריות אלו מגיעות מתזונה מאוזנת ובריאה של פחמימות, חלבונים ושומנים.

כדי לקבל הרכב מאוזן, וויליאמס ממליצה לוודא שהארוחות של הילד עומדות בהמלצות התזונתיות לתזונה מאוזנת ובריאה. כמו כן, יש לזכור כי פחמימות וחלבונים מכילים ארבע קלוריות לגרם – בעוד שכל גרם שומן מכיל תשע קלוריות.

3. בַּרזֶל

בתקופות של גדילה מואצת, הגוף זקוק לברזל, המסייע להעביר חמצן לתאי הגוף. מאמר שפורסם ב- Canadian Medical Association Journal הראה כי עליה בצריכת הברזל, הן ממזונות עשירים בברזל והן מזון רפואי – יכולה לעודד גדילה בילדים עם מחסור בברזל. דוגמאות למזונות עשירים בברזל: בשר, הודו אדום, קטניות, אפונה, עלים ירוקים, כרוב ודגנים מועשרים בברזל.

4. אָבָץ

על פי סקירה מדעית שפורסמה ב-The American Journal of Clinical Nutrition, הגדלת צריכת האבץ לפני גיל ההתבגרות יכולה לסייע בתיקון קצב הגדילה לילדים בתת משקל. מזונות העשירים באבץ: בשר בקר, תרד, טחינה גולמית ובוטנים.

5. ויטמין D

הגוף זקוק לויטמין D בתהליכי קליטת הסידן ובניית העצם בעיקר בתקופת הגדילה. עם זאת, במחקר שהתפרסם ב-The Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, נמצא שבקרב 40% מהתינוקות והילדים הצעירים ישנן רמות נמוכות של ויטמין D.

אז מה עושים? להעלאת רמות ויטמין D אצל ילדך, יש לדאוג לחשיפה לשמש בצורה מבוקרת, ומתן מזון עשיר בויטמין D, כמו חלב מועשר ופטריות. במידה ויש צורך נוסף – שיקלו להשתמש בתוספי תזונה.

***

רונית דוייב היא מנהלת מדעית באבוט, יצרנית פדיאשור קומפליט

נושאים קשורים: