מי שעוסק בניו־מדיה הבחין בוודאי בעובדה שלאחרונה התחולל שינוי בהרגלי הגולשים. לא רק מבחינת התוכן שהם מחפשים, אלא גם בדרך שבה הם מגיבים ופועלים ביקום הדיגיטלי. מעין התבגרות שכזו.

– כל התכנים הכי מעניינים – בעמוד הפייסבוק שלנו

אחד השינויים שמדגימים זאת באופן ממצה הוא התיוג. הוספת תיוג של חבר ברשתות החברתיות הפכה מזמן מפעולה רשמית שמציינת אזכור משתמש מסוים ברשת חברתית, לסוג של מחווה דיגיטלית. פעולת התיוג הנפוצה ביותר מתרחשת בתגובה לפוסט. נראה לך שמישהו יגלה עניין בנושא הפוסט, ואתה מתייג אותו כדי שיקבל התראה על כך. זו בעצם מחווה שמסמנת שחשבת עליו.

התיוגים שיטה חדשה של הפנייה ויצירת קשר. פוסט בפייסבוק על הר הבית (צילום: צילום מסך)

כך, אנחנו הולכים ומרחיקים לעולם שלם של מחוות חברתיות מורכבות שמתרחשות כולן בעולם הדיגיטלי. זר שייקלע לעולם הזה היישר מיקום נטול רשתות חברתיות יוכל להבין מה המשמעות הטכנית של תיוג, אבל ייקח לו זמן להבין מה המשמעות החברתית שלו, מה הוא מביע באמת. ואם תקום רשת חברתית חדשה שתדחק את רגליה של פייסבוק, היא תצטרך לאפשר את כל דרכי התקשורת האלו, אחרת היא בעיקר תרגיש לא טבעית ומפספסת את העיקר.

החיים הדיגיטליים הולכים וצוברים שכבות נוספות. למעשה, קשה כבר עכשיו לנסות לשחזר את רצף התובנות שמכיר כל מי שחי מספיק בזירה חברתית מקוונת. מה שיפה יותר הוא שלמרות כל זה, נותרנו עדיין אותם יצורים אנושיים באופן קסום מצד אחד, ובלתי נסבלים מצד שני. תראו למשל כמה קסם יש ברצף התגובות המקובל של תיוג שם עם התוספת "אתה חייב לראות את זה", ואחריו התגובה המתבקשת מהמתויג: "לא מבין מה אתה רוצה מהחיים שלי".