לחברת בי סמארטי ישראל (Bsmarty IL)  ארבעה משרדים הפזורים ברחבי המדינה, אני בחרתי להגיע אל משרדי חברת בי סמארטי הראשיים הממוקמים בבניין משרדים יוקרתי בדרום תל אביב. כבר בכניסה מקבלים אותי בחיוך ובסבר פנים יפות. המשרד נקי ומסודר למשעי, החדרים מאויישים בצוותים שתפקידם – החדרת המוצר לשוק הישראלי, ניחוח נעים של אספרסו נמצא באוויר, שריד לשעות עבודה בלתי שיגרתיות שהחברה מרביצים פה ובעיקר, לא ניתן להתעלם מן התחושה שמדובר כאן בחברה רצינית שיודעת מה היא עושה ולאיזה כיוון היא צועדת. במסגרת תפקידי, יצא לי להכיר לא מעט עסקים ובעלי עסקים, אחרי כל כך הרבה ניסיון, מפתחים חוש לדברים מהסוג הזה וניתן להבחין בנחישות ובאמביציה של ארגון שנמצא לקראת פריצה.

כתבות רבות כבר התפרסמו על אפליקציות מייסמארטי ו – ביסמארטי , אך הפעם, “מדובר בפיתוח מטורף ומהפכני”, טוען יורם אדרי מנכ”ל החברה, בשיחה מקדימה. “לא בכל יום יצא לך לסקר פיתוח כגון זה שיצרנו במיי סמארטי”, הוא מבטיח.

יורם אדרי מנכ"ל החברה

יורם אדרי מנכ"ל החברה

הוא מבטיח, ואני כבר בדרך. את יורם אני מכירה עוד מהיותו סמנכ”ל המשביר לצרכן וניו פארם ואם דבר אחד אני יודעת כשיורם אומר שמדובר במשהו מהפכני, אני מתייצבת.

אני נכנסת למשרדו האישי המשקיף אל מגדלי המשרדים היוקרתיים של תל אביב, דרוכה ומוכנה לסקופ שהובטח לי. ברקע רחשי הצוותים המדסקסים ביניהם, אני מתרווחת לי על כיסא מנהלים מעור משובח ונושאת את עיני ומבטי לעבר יורם.

“אז למה אני פה?” , אני שואלת, “האם בגלל אפליקציית מייסמארטי ? , אם כן , אז כבר לא מדובר בסקופ היות וראיתי לפחות תריסר כתבות על האפליקציה והחברה” , אני רוטנת.

“על הווי-פיי החברתי של מיי-סמארטי שמעת?”, מחייך אדרי. ויי-פיי חברתי, אני תוהה לעצמי? כניראה שהגעתי למקום הנכון בזמן הנכון, אני עונה ומצחקקת קלות.

מעט רקע, לפני שנתחיל. חברת ביסמארטי ישראל היא חברת תוכנה ישראלית אשר הוקמה לפני כשנתיים. החברה פיתחה אפליקציה ללקוחות בשם My-Smarty  ואפליקציה לעסקים בשם B-Smarty .

 אפליקציית מיי-סמארטי היא למעשה מנוע חיפוש מתוחכם המאפשר ללקוח לחפש עסקים רלוונטיים, כשהבשורה המהפכנית איתה הם חדרו לשוק היתה: אפליקציית מייסמארטי מאפשרת ללקוח לנהל צ’אט ישירות מול בית העסק.  אפליקציית מיי סמארטי חדרה בסערה לשוק הישראלי כשהיא מביאה איתה משב רוח דיגטלי ומרענן לעולם האוף-ליין העסקי.

מן הצד השני, אפליקציית בי-סמארטי לעסקים, נוצרה על מנת לספק לבית העסק לוח בקרה. דרכו ניתנת לו האפשרות לעקוב אחר פעילותם של לקוחותיו, להקים ולשלוח קמפיינים פרסומיים ישירים ואף לנהל צ’אט אישי עם לקוח מזדמן או כזה שהשאיר חוות דעת על רכישה.  אפליקציית בי-סמארטי הצליחה להגיע לטווח של מאות אלפי עסקים תוך זמן קצר והפכה לאינקס העסקים הגדול בישראל. עם התפשטות אפליציית ביסמארטי בקרב בעלי העסקים נראה כי בעל העסק הישראלי, חיכה לאפליקציה מן הסוג הזה שנים רבות, היות והיא משווקת כאפליקציה חינמית לחלוטין המספקת ערך מוסף רב לבעל העסק.

“לפני כשבוע רכשה חברת הענק האמריקאית “ילפ” ,חברה המנתחת נתוני ויי-פיי, בעלות של  20 מיליון דולר” האם יצא לך לקרוא על זה, שואל אדרי?, היות ואינני בקיאה במתרחש בשוק האמריקאי, אני עונה בשלילה.  “חברת “ילפ” נחשבת למובילה בתחומה בתחום חוות הדעת ורכישה זו נעשתה על מנת לספק לחברה, זווית נוספת של ניתוח מידע על לקוחותיה”, מסביר אדרי, כשמעבר לזה, אנו רואים מגמה בארצות הברית, שם שוק החברות המתעסקות בניתוח נתוני ויי-פיי הגיע בשנה שעברה לכ- 3 מיליארד דולר מחזור”, מציין אדרי.

“זה כבר 8 חודשים שאנו עובדים בסתר בבי סמארטי ישראל ובמייסמארטי, על פיתוח מערכת דומה ועצמאית משלנו ועכשיו אחרי מאות שעות תכנות וחזון אדיר, אני שמח להציג את הווי-פיי החברתי הראשון בישראל” , אומר אדרי בגאווה.

אז מה זה בעצם ויי-פיי חברתי ? לאלו מאיתנו המטיילים, מוכרת החוויה של הגעה לשדה תעופה וניסיון התחברות למערכת הויי-פיי של השדה. לרוב, פעולה זו דורשת מאיתנו להזדהות באמצעות פייס-בוק או גוגל על מנת להתחבר חינמית לווי-פיי המקומי . לממשק האחראי על איסוף הנתונים קוראים בשפה המקצועית, “קאפטיב פורטל” – ומטרתו של הממשק היא איסוף מידע, רב ככל הניתן, על הלקוחות העוברים והשבים בשדה התעופה ושליחת פרסום ישיר אל תיבת המייל שלהם. “זו הגרסה המיושנת של המערכת אותה פיתחנו ב – בי סמארטי”, מסביר אדרי, בעודו מחכך את ידיו בהנאה, “המערכת שלנו, בשילוב אפליקציית מיי סמארטי, הולכת לחולל מהפיכה בשוק הישראלי והעולמי”, הוא טוען , בעודו מוציא קופסא מתחת לשולחנו ומתוכה מבצבץ ראוטר אלחוטי בצבע לבן .

“בשלב הראשון של הפיתוח”, אומר אדרי, “יצרנו חומרה, ורק לאחר מכן, פיתחנו והטמענו את המערכת הטכנולוגית בתוכה”, הוא מציג בפני את תכולת הקופסא וממשיך, “הראוטר שפיתחנו ב – ביסמארטי בשילוב תוכנה מהפכנית וספציפית, הוא למעשה מתקן “פלאג-אנד פליי” שבעצם חיבורו לראוטר הקיים בבית העסק, פעולת החיבור מאפשרת לתוכנה של מיי-סמארטי להשתלט על פעילות הראוטר הקיים”.

אני מרגישה קצת נבוכה וממלמלת, “לצערי, אני עדיין לא מבינה את חשיבות הדברים”.

“זה בסדר, לא באמת חשבת שאתן לך לעזוב מבלי שתביני את גודל הפיתוח הטכנולוגי לעומק, כן ?”, עונה לי אדרי , כשחצי חיוך מרוח על פניו.

“בוא ניקח לדוגמא את ארומה. בשלל הסניפים הפזורים על פני ישראל מותקנים ראוטרים המספקים שירותי ויי-פיי חינמיים לבאי המקום. אחזקת המערכות ותפעולם עולים הון תועפות לארומה, כאשר זו מקווה כי השירות אותו היא מעניקה ללקוחותיה, מייצר ערך מוסף בדמות לקוחות חוזרים.  בשנה האחרונה, אנו רואים מגמה בה בעלי העסקים מנתקים את שירותי הויי-פיי בעסקים שלהם. המגמה נוצרה כיוון שההתחברות החינמית לשירותי הויי-פיי גורמת לתופעה הקרויה “לקוחות לא כדאיים” – הם למעשה, אותם לקוחות היושבים שעות בבית הקפה או במסעדה ללא הזמנה מצידם. לקוחות מן הסוג הזה נוגדים את הרעיון ששירות ויי-פיי חינמי ללקוחות מספק ערך מוסף וולמעשה במקרים ספציפיים ונקודתיים,ההיפך הוא הנכון.
אין ספק כי לא ניתן להכריע בצורה מדעית את שאלת הכדאיות, אך מה שלבטח ניתן להוכיח היא העובדה שהעלויות לתחזוק מערכות הויי-פיי תופחות משנה לשנה, מה שגורם לבית העסק להוצאה עיסקית כבירה”, מסביר אדרי.

“אז מה הפיתרון שאתם מציעים”?, אני שואלת בהשתאות , הרי לא באמת ניתן לשנות סידרי

“הויי-פיי החברתי (ככה החליטו המפתחים של מייסמארטי לכנות את המערכת) אותו פיתחנו, יעניק ערך מוסף לבעל העסק – בדמות מאגר נתונים אדיר שיבנה במרוצת הזמן. הלקוחות ימשיכו להינות משירותי ויי-פיי חינמיים אך על מנת להתחבר לשירות בבית העסק, החל מרגע השתלטות המתקן שלנו על המערכות הקיימות, הם יבצעו את תהליך ההתחברות על ידי הזדהות באמצעות פייסבוק או גוגל ובנוסף, יאפשרו לחברה לשלוח להם חומר פרסומי והטבות”.

“אוקיי, אז התחברתי לווי-פיי באמצעות גוגל או פייס בוק ולבעל העסק יש את הפרטים שלי, מה הוא יכול לעשות איתם”? אני שואלת.

“תחום ה – “ביג דאטה” הוא התחום הריווחי ביותר בעשור האחרון” , מציין בפני יורם. “חברות ענק כגון גוגל, פייסבוק, וואטס-אפ או ילפ, הפכו לחברות מיליארדים, זאת בעקבות פיתוח מערכות מדהימות לאיסוף ולניתוח מידע עמוק על לקוחותיהם ו”טרגוט” פרסומות ישירות אליהם. המערכת, אשר פיתחנו ב – מיי-סמארטי, היא כלי, דרכו לכל בעל עסק תהייה האפשרות לאסוף מידע על לקוחותיו  ובזמן אמת, דרך אפליקציית בי-סמארטי, לעקוב אחר פעילותם.  לבעל העסק תהייה היכולת לנתח מהם מספר הלקוחות החוזרים אל מול המזדמנים, זמני השהות שלהם במקום , ניתוחים סטטיסטיים כללים או עמוקים והחשוב ביותר, יהיה לו מידע אישי על לקוחותיו, מידע אשר נשאב מגוגל או פייס בוק בתהליך ההתחברות” , מסביר אדרי.

“דמייני לעצמך את ארומה, עם מערכת כמו שלנו” , הוא נושא עיניים לתקרה, “תוך שנה מיום החיבור תהייה באפשרותם לצבור מידע אדיר על לקוחותיהם ופעילותם. הם יוכלו לנהל קמפיינים “מטורגטים” (מהמילה – target) ישירות אל לקוחותיהם ,דרך אפליקציית B Smarty, כאשר מן העבר השני, דרך אפליקציית מיי סמארטי, ללקוח תהייה אפשרות לקבל פרסום ישיר אל הנייד שלו בהודעת דחיפה, למייל או כהודעת ס.מ.ס לנייד. דרך המשרד האינטרנטי אליו ניתן יהיה להתחבר דרך  www.bsmarty.co.il  , ארומה תוכל לנתח מי הם לקוחותיה, לעקוב אחר חוות הדעת שהושארו על ידם, להפיק דוחות המכילים את איזור מגוריהם זמני השהייה הממוצעים, האם מדובר בלקוחות מזדמנים או חוזרים ותהייה לה היכולת לזהות היכן הם ממוקמים ביחס לסניף ספציפי. את המידע הנ”ל הם יתרגמו לפרסום ישיר ולהגדלת מחזור המכירות” .

שמע, אבל מדובר כאן בחדירה דרסטית לפרטיות שלי”, אני נחרדת לי, “פעם אחת התחברתי לווי-פיי ולארומה תהייה אפשרות לעקוב אחרי”?

“ברגע ההתחברות לויי-פיי את מאשרת לנו כחברה לאסוף את הפרטים הרלוונטיים שלך. את לא באמת חושבת שבשנת 2017 חברות כמו גוגל או פייס בוק לא יודעות הכל עליך, כן? ברגע שנרשמת את למעשה מאפשרת להם לעקוב ולדעת הכל עליך. כמו בכל מערכת ניתן להתנתק או לבקש להפסיק ולקבל פרסום, אבל אל תשכחי, כי בניגוד לעשרות מועדוני הלקוחות והפלטפורמות אליהן נרשמת בעבר, במקרה שלנו, ישלחו אלייך הטבות והנחות בהתאם להרגלי הצריכה והשימוש היום יומי שלך, מה שיעזור לך כלקוחה, לחיות מעט טוב יותר. כאן מדובר ביחסי גומלין הוגנים ולפחות זה משתלם ללקוח – זה המוטו שלנו ב מיי סמארטי ” .

“זה נשמע רעיון מנצח, בטח יש לזה ביקוש אדיר” , אני תוהה.

“אנחנו בשלבי סיום הפיתוחים הטכנולוגיים. המערכת שיצרנו ב My Smarty היא רק אחת מבין עשרות מערכות ייחודיות שפיתחנו במיי-סמארטי ו בי-סמארטי. אנו צופים כי יחד עם מערכות הויי-פיי החברתי המהפכניות, תוך זמן קצר נהפוך לחברת הדאטה בייס הגדולה בישראל ומכאן, השמיים הם הגבול” מחייך אדרי.

“אני כלכך שמחה, שאני הראשונה לכתוב על זה”, אני חושבת לעצמי. “זזתי למחשב” אני צועקת בעודי לוחצת בהיסטריה על כפתור המעלית, סקופ כזה לא מקבלים כל יום.

מאת : שילה נבון