אתם מצוידים בכפית ביד אחת ובמצלמה ביד השנייה, מוכנים לתת לתינוקכם את הטעימה הראשונה של אוכל "אמיתי". זה שלב מרגש, אך הוא עשוי להיות גם מעט מורט עצבים עבור ההורים: האם התינוק יאשר למטוס את הנחיתה? האם זה הזמן הנכון עבורו לנסות מזונות מוצקים? האם זה בטוח?

נישמו עמוק. הכל בסדר. תמה בלוך, דיאטנית מוסמכת ומדענית המתמחה בתזונת ילדים ותינוקות באבוט, מפרטת את חמשת הטיפים החשובים ביותר למעבר חלק למזונות מוצקים, הפותח את הדלת לחיים שלמים של תזונה איכותית.
 

1. הציגו מזון "אמיתי" סביב גיל 6 חודשים

הזמן המומלץ להתחלת הזנה במזונות מוצקים מתבסס על שני שיקולים: הראשון הוא צרכיו התזונתיים וההתפתחותיים של התינוק, והשני – בטיחות.

מבחינה תזונתית, לאחר גיל שישה חודשים הזנה המתבססת על חלב אם או פורמולה באופן בלעדי – אינה מספקת את כל צרכי התינוק. לכן יש להתחיל בהכנסת מזונות מוצקים לתפריט התינוק בצורה הדרגתית ובהתאם למוכנות התינוק, אך בכל מקרה לא לפני גיל ארבעה חודשים.

סביב גיל שישה חודשים תינוקות מפתחים בדרך כלל את היכולת לכרוך את השפה העליונה מסביב לכפית ולהעביר את המזון מתוכה לתוך חלל הפה. באזור הזמן הזה הם גם לומדים לשבת ישר ולהחזיק את הראש. הייכולות האלה חיוניות לבטיחות התינוק ולמניעת חנק.

אולם כל תינוק מתפתח בקצב שלו, ולכן בחודש השישי לחייו חשוב לשים לב לסימנים הבאים המעידים על מוכנות לאכילה של מזונות מוצקים. עליכם לשאול את עצמכם:

• "האם התינוק שלי יכול לשבת ולהחזיק את הראש בכוחות עצמו וללא מאמץ מיוחד?"
• "האם התינוק שלי הוא במשקל תקין?"
• "האם התינוק שלי מתעניין כשהוא רואה אנשים אוכלים?"
• "האם לתינוק שלי יש שליטה על לשונו ויכולת לבלוע?"

גם אם תינוקכם מראה את כל סימני המוכנות לפני גיל שישה חודשים, חשיפה למזונות מוצקים לפני גיל זה (אך כאמור לא לפני 4 חודשים), תיעשה בכמויות מזעריות. זאת משום שהאכלת תינוקות במזונות מוצקים מוקדם מדי עלולה להיות קשורה בהשמנה ושומן גוף שאינו בריא, על פי האקדמיה האמריקאית לפדיאטריה (AAP).

כמו ה- AAP, גם משרד הבריאות הישראלי ממליץ על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה – ועל הנקה בשילוב מזונות מוצקים לפחות עד גיל שנה, כל עוד ההנקה מתאימה לאם ולתינוק.
 

2. התחילו לאט ופשוט

האוכל "האמיתי" הראשון הטוב ביותר, על פי בלוך, הוא מזון עשיר או מועשר בברזל – דייסות דגנים מועשרות בברזל, בשר בקר, עוף או הודו וכמובן ירקות ופירות. התחילו בהצגת מוצקים בארוחה אחת ליום, ובאופן הדרגתי העלו את התדירות לפעמיים ולשלוש – כאשר אתם והתינוק מוכנים לכך.

עם הזמן ניתן לשנות גם את אופן הכנת האוכל ולעבור בהדרגה למרקמים מוצקים יותר. לדוגמה, ניתן למעוך את המזון באמצעות מזלג במקום לרסק במעבד מזון, ובשלב הבא לחתוך מזון רך לחתיכות קטנות.

כאשר מאפשרים לתינוק להאכיל את עצמו, הדבר יכול לעודד הרגלי אכילה טובים יותר ומשקל גוף בריא, כפי שפורסם בסקירת מחקרים בעיתון Nutrients.
 

3. האכילו על פי דרישה

"כאשר מלמדים את התינוק כיצד לאכול, חשוב לעקוב אחר כלל הביקוש וההיצע", אומרת בלוך. "לתינוקות ולילדים יש תחושה מדויקת לגבי הכמות אותה הם צריכים לאכול. תנו לתינוק להדריך אתכם".

בדומה לכך, זכרו שבעת המעבר למזונות מוצקים – אשר עשוי להמשך כחצי שנה או אף יותר – עדיין חשוב להמשיך להציע באופן סדיר חלב אם או פורמולה. בשלבים הראשונים של המעבר, 50 אחוז או יותר מתזונת התינוק תתבסס עדיין על חלב אם או פורמולה, אומרת בלוך.
 

4. גוונו והכניסו לתפריט מזונות בריאים

לא רק בטטה ובננה: קל מאוד להיכנס לשגרה ולחזור על מה שכבר מוכר ועובד, אבל חשוב לזכור שהמזונות שאתם נותנים כעת לתינוקכם ישפיעו על מה הוא יאכל במשך כל חייו, אומרת בלוך. "יש חלון הזדמנויות קטן ללמד את התינוק לאהוב מזונות בריאים. נצלו את ההזדמנות", היא מסבירה.

בלוך ממליצה להגיש לתינוק מנות של ירקות שונים (גם כאלה שאתם לא אוהבים), בכל ארוחה. לפני שתחליטו שהוא "לא אוהב" מזון מסוים, הגישו אותו שוב ושוב, לפחות 10-15 פעמים. לדברי בלוך, אכילה והעדפות של מזון הן תכונות נלמדות, וחשיפה חוזרת למזונות שונים מאפשרת לתינוק ללמוד את הטעמים של כל מזון.

כאשר מגוונים את התפריט עדיף שלא לכלול בו מזונות עשירים בסוכר, מלח ושומן. סביר שהתינוק יעדיף אותם וזה ישפיע שלילית על הרגלי האכילה הנרכשים, כפי שפורסם בעיתון The Journal of Nutrition.
 

5. הציגו בהדרגתיות מזונות שעלולים להיות אלרגניים

הורים רבים חוששים מתגובה אלרגית בתינוק, ולכן נמנעים מלהאכיל במזונות הידועים כאלרגניים – כגון ביצים או דגים. אלא שלדברי בלוך, חשוב שלא להמנע אוטומטית מאחר ומזונות אלה הינם תוספת בריאה לתזונה מאוזנת בהמשך החיים.

וזה לא הכל: ב-2015 פורסם בעיתון Pediatrics נייר עמדה הממליץ להורים להציג מזונות בעלי פוטנציאל אלרגני מוקדם במהלך החיים – מאחר ומחקרים הראו שדווקא כך ניתן למנוע את התפתחותן של חלק מהאלרגיות למזון.

כאשר תציגו לתינוקכם את המזונות האלרגניים ביותר, הכוללים חלב, ביצים, חיטה, סויה, דגים, אגוזים ובוטנים – בלוך ממליצה להציג כל אחד מהם בנפרד, ולרווח בין הצגת מזונות אלה במרווחים של שבוע לפחות.

אם תרגישו בסימנים כלשהם של אלרגיה למזון בתגובה לארוחה – כגון שיעול, התנפחות או פריחה – פנו מייד להתייעץ עם רופא הילדים. יחד תוכלו לזהות במידה ומדובר באלרגיה למזון, ולעזור לתינוק לבנות הרגלי תזונה טובים לעתיד בריא.
 

***
רונית דוייב היא מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק

נושאים קשורים: