בימים האחרונים עלה המונח "טראמפיזם" לאוויר. הכוונה היא לאופן חסר התקדים שבו השיג דונלד טראמפ את ניצחונו הגדול בבחירות לנשיאות בארה"ב, למרות כל השערוריות שנדבקו בו במהלך הקמפיין הסוחף, ועל אף שרבים ממפלגתו התנערו ממנו ודחו אותו על הסף גם בישורת האחרונה של המרוץ לנשיאות. השאלה שעומדת כעת לדיון היא האם הנשיא הרפובליקאי יצר תופעה חדשה, שתשנה את עולם הקמפיינים העולמי מקצה לקצה.

צפו: דרכו של טראמפ לבית הלבן (צילום: רויטרס)
 

השחקן החדש בפוליטיקה האמריקאית הצליח להרגיז רבים בדרך לבית הלבן. הוא קרא תיגר על ערכי המפלגה השמרנית, התנגד לסחר חופשי וקרא להקים חומה מול מקסיקו, ואף התבטא בצורה מעוררת מחלוקת לגבי חופשות לידה והפלות. אולם יותר מכל זכור הסגנון התוקפני, הוולגרי והלוחמני שלו שצפוי להשאיר את חותמו על הפוליטיקה האמריקאית העתידית, ולהשפיע על מסעי בחירות במדינות אחרות ברחבי העולם.

ג'ין זיינו, פרופסור במכללת "איונה" בניו יורק, טענה לפני הבחירות האמריקאיות כי "טראמפ שינה את עולם הקמפיינים הפוליטיים העולמי. אנחנו נבחין בתקופה הקרובה ביותר מועמדים שינסו להעתיק את מה שהוא עשה, שינצלו את המדיה החברתית כדי לעקוף את מנהיגי המפלגה וישתמשו בפופוליזם, דיבור בוטה, כי הם ראו שלטראמפ זה הצליח".

פוליטיקאים רבים טענו בסוף השבוע כי ה"טראמפיזם" חצה ממזמן את האוקיינוס לכיוונם. בנוסף, מדינות רבות ציינו במהלך הימים האחרונים את חששן מפני עליית כוחן של מפלגות הימין הקיצוני בארצותיהן, בעקבות בחירתו המפתיעה של טראמפ לנשיא ארה"ב. קיצונים רבים צייצו ברשתות החברתיות הודעות תמיכה במנהיג האמריקאי החדש, ביניהן מרין לה פן, מנהיגת "החזית הלאומית" בצרפת, שציינה כי "העם החופשי האמריקאי ניצח".
 

"בחרתם בדונלד טראמפ – ברוכים הבאים להרגיש ברלוסקוני".. סילביו ברלוסקוני (צילום: אי-פי)

התבטאויותיו של טראמפ מזכירות יותר מכל את ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלסקוני, שנחשב לאחד המנהיגים הבוטים ביותר בהיסטוריה העולמית. טראמפ וברלוסקוני הם למעשה שני מיליארדרים שהפכו בין רגע למנהיגים של מדינות גדולות, וששמם השתרבב בשלל שערוריות, רובן מיניות. מאז 1994 ברלוסקוני הדגים לאיטלקים סגנון חיים שרבים יכולים רק לחלום עליו: בתים מפוארים, מכוניות מהירות, נשים יפהפיות (חלקן חוקיות, חלקן פחות), חמישה ילדים ואימפריית עסקים שהיהלומים בכתר שלה נוגעים בתחומים הכי אטרקטיביים וסקסיים שיש – ספורט ותקשורת.

"בחרתם בדונלד טראמפ – ברוכים הבאים לעולמו של ברלוסקוני", טענו קומיקאים איטלקיים רבים בוידאו ויראלי שהופץ בסוף השבוע ברשתות החברתיות. האיטלקים הגדילו לעשות וצייצו דברים בגנותו של טראמפ תחת ההאשטאג "טראמפוסקוני".
 

"אלו שמבינים את המצב – מתאחדים סביבה". מרין לה פן (צילום: AFP)

היו גם כאלה שטענו כי שרשרת הפיגועים האיומה שאירעו ברחבי אירופה בשנה האחרונה הם שמוכיחים כי מדינות העולם פונות לעבר הימין הקיצוני, במהלך השנים האחרונות, בלי קשר לעליית מועמד פוליטי כזה או אחר.

ד"ר עמנואל נבון, מומחה ליחסים בינלאומיים, ציין לפני כשנה כי מארין לה-פן, הצרפתית "מתחזקת מאוד", וכי "זה מצב חדש שבו נציגת הימין הקיצוני הופכת להיות מועמדת חזקה כל כך. כמובן הסיבה לכך היא שצרפתים רבים בשמאל לא רוצים שינוי, ואלו שכן מבינים את המצב – מתאחדים סביבה".

 

"טראמפ נתן לגיטימציה לגורמי מרכז להשתמש בשיטה שלו"

ומה חושבים בארץ על תופעת ה"טראמפיזם"? היועץ האסטרטגי ליאור חורב, שניהל בין השאר את קמפיין הבחירות של משה כחלון ושאול מופז, טען כי "ה'טראמפיזם' כתופעה הוא לא דבר חדש בעולם. גם בישראל וגם באירופה ראינו בעבר מועמדים שנהגו כמו דונלד טראמפ, בסגנון שלהם ובדרך הפעולה שבה הם נהגו. מבחינה זו התופעה אפילו הגיעה לאמריקה מאוחר יחסית, וכבר היו חברי קונגרס שנהגו כך".
 

"אי אפשר להקיש מקמפיין לקמפיין". ליאור רוטברט ( )

עוד אמר חורב כי "בעקבות ההצלחה של טראמפ אפשר להגיד שתופעת ה'טראמפיזם' תיכנס אל המרכז מהשוליים, כלומר אם עד כה זו היתה תופעה שולית, עכשיו ייתכן שגורמים רבים ישתמשו בסגנון הזה במערכות הבחירות שלהם. טראמפ נתן לגיטימציה לגורמי מרכז להשתמש בשיטה שלו".

ליאור רוטברט, מי שבעבר היה דובר מפלגת העבודה ויועץ התקשורת של אחד משרי הביטחון של ישראל, וכיום מנהל את חברת 'ספוט' אסטרטגיה ותקשורת, טען כי "אי אפשר להשליך ממציאות פוליטית למציאות פוליטית. כלל לא בטוח שמועמד אחר היה מפסיד לקמפיין כזה של טראמפ, ולכן אי אפשר להקיש מקמפיין לקמפיין. טראמפ פעל באווירה כוללת בציבור האמריקאי של מיאוס מהילרי קלינטון, תחושה שהיא מושחתת ושה-FBI חוקר אותה בשל כך.

"עוד דבר שניתן ללמוד ממערכת הבחירות האמריקאית, הוא שמנהלי קמפיין יהיו חייבים לשים לב למה שקורה ברשתות החברתיות. הציבור האמריקאי עקב בדריכות אחרי טראמפ, ומנהלי הקמפיין של הילרי לא פענחו את התחום הזה ולא השתמשו בו. כמו כן אי אפשר להקיש שהטרדות מיניות, השפלת נשים ומיזוגניה תורמות לקמפיין בחירות כלשהו בעולם בעקבות ניצחונו של טראמפ".
 

"הטראמפיזם כתופעה הוא לא דבר חדש בעולם". ליאור חורב (אלי דסה)

רוני רימון, בעלים ושותף במשרד יעוץ אסטרטגי ויחסי הציבור "רימון-כהן-שינקמן", ציין עוד כי "ההשוואה בין מדינה אחת לחברתה, ובין אדם אחד לשני, היא טעות. לא כל פוליטיקאי הוא דונלד טראמפ, ולא כל אחד מתאים לקמפיין כזה. לעניין זה יש להוסיף תנאים נוספים, כמו מי עמד מול טראמפ ומה הקהל שאליו מכוונים חושב על השניים".

לדוגמא ציין רימון את יו"ר האופוזיציה, יצחק בוז'י הרצוג, וטען כי "בוזי הרצוג, גם אם ירצה, לא יתאים לקמפיין כזה בגלל מי שהוא. הקמפיין של טראמפ ייחודי בגלל שהוא מתאים לתנאים ייחודיים שנגזרים מאופי הקהל, אופי המועמד ואופי היריב הפוליטי".
 

"גם אם ירצה, בוז'י לא יתאים לקמפיין כזה בגלל מי שהוא". יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג (צילום: אמיר מאירי)

יורם דורי, יועץ לאסטרטגיה מדינית–תקשורתית ואסטרטגיה פוליטית–תקשורתית, אמר כי "זו תופעה שלא נכון לקרוא לה "טראמפיזם" כי היא הקדימה את טראמפ. ביוון היה זה אלכסיס צ'יפרס ובאיטליה היה זה סילביו ברלוסקוני, שעשו את מה שטראמפ עשה. באמריקה הייתה, בסך הכל, תגובת נגד לגלובליזציה ובעיטה בממסד, דברים שקרו בכל מקום בעולם. במילים אחרות, זו תופעה גדולה יותר מטראמפ עצמו או מארצות הברית עצמה".